Het buitengewoon onderwijs is onderwijs op maat.

Autiklas

Zoals in onze schoolvisie staat vermeld hebben wij binnen de groep leerlingen met type 3 attest ook jongeren met autismespectrumstoornissen (=ASS). Voor deze jongeren voorziet de school in het eerste jaar een specifieke Auti-klas, om de overgang van lager onderwijs naar secundair onderwijs niet te bruusk te maken. Vanaf het tweede jaar worden deze jongeren in een auti-vriendelijke werking geïntegreerd in de reguliere OV3 werking van de school.

Jongeren  met ASS hebben kwalitatieve tekorten  op 3 domeinen : communicatie, sociale omgang en verbeelding. Aan de basis van deze tekortkomingen ligt het autistisch denken. Zij  selecteren en verwerken informatie die zij opnemen anders dan jongeren zonder ASS. Zij kunnen moeilijk rekening houden met de context en richten zich op details.

Om het onderwijs aan jongeren met ASS zo zinvol mogelijk te laten verlopen moeten er aanpassingen gebeuren die voor andere jongeren niet of minder nodig zijn.
In wat volgt beschrijven we hoe we in onze school proberen in te spelen op dit anders denken om het onderwijs aan kinderen en jongeren met een ASS zo zinvol mogelijk te laten verlopen.

Het leerproces verloopt gefaseerd : nieuwe vaardigheden worden opgesplitst in deelstappen.

Deze nieuw aangeleerde vaardigheden moeten ook  in verschillende contexten aangeleerd worden daar personen met ASS ook problemen hebben om deze te veralgemenen.

Er is ook nood aan  verduidelijking van de ruimte en de tijd. Het moet duidelijk zijn voor de leerlingen wat ze waar moeten doen. Dit betekent dat de verschillende ruimten in de school overzichtelijk ingericht zijn. Elk deel van het lokaal heeft een eigen functie.

Ook moeten de leerlingen weten wanneer ze iets moeten doen en hoelang de activiteit zal duren.

Er wordt ook  duidelijke communicatie gebruikt . Deze jongeren hebben nood aan een aangepaste communicatiestijl: concreet, expliciet en ondubbelzinnig. Indien mogelijk en gewenst wordt visuele ondersteuning aangeboden.

De sociale competentie  van de leerling verhogen gebeurt door het aanleren van sociale cognities en sociale vaardigheden. Wat de leerling bijleert aan sociale vaardigheden moet hij/zij ook leren toepassen in gevarieerde situaties van het dagdagelijkse leven.

Daar jongeren met ASS ook problemen hebben met verbeelding wordt de leerstof ook steeds concreet aangebracht en dient deze toegepast te worden in diverse situaties. Er worden tevens hulpmiddelen aangereikt om de toepassing van het geleerde in nieuwe situaties zo vlot mogelijk te laten verlopen. Wat men aanleert dient functioneel te zijn voor het dagelijkse leven en voor het latere beroepsleven.



Een kind met autisme.

Leer en bekijk hier hoe een kind met autisme naar de wereld kijkt.

kind met autisme 15



(Bron: website autisme centraal)
Wat is autisme?

Met deze cartoons kom je meer te weten over autisme...

cartoon_autisme_09




Welke zijn de voorwaarden voor inschrijving in onze Auti-klas?
- diagnose
- mogelijkheid tot verkrijgen van type 3 attest voor opleidingsvorm 3
- intakeprocedure doorlopen
- kunnen functioneren in kleine en aangepaste klasgroep
- na het observatiejaar binnen één van de aangeboden opleidingen zijn schoolloopbaan kunnen verderzetten met individuele aanpassingen