Het buitengewoon onderwijs is onderwijs op maat.

Onze visie

In BuSO ‘De Brug’ leren we onze leerlingen positief en kritisch denken, we leren ze iedereen te aanvaarden met hun positieve en negatieve eigenschappen. We leren ze omgaan met de vragen die onze maatschappij van hen eist en verlangt. Deze waarden en prioriteiten worden door onze personeelsleden ondersteund en bekrachtigd en zo trouw mogelijk nageleefd. Op deze manier begeleiden we onze leerlingen tot volwaardige burgers die zich in onze samenleving kunnen integreren.

De Brug is gelegen in het centrum van de stad Aarschot. Deze stad met haar diversiteit aan inwoners, handelszaken en scholen van alle netten, heeft haar invloed op de eigenheid van onze school.
Voorzieningen als ‘Huize Eigen Haard’, het sociale huis waar allerhande sociale diensten gehuisvest zijn, de vakorganisaties, …, in de onmiddellijke nabijheid van de school, verkleinen dan ook de stap naar een geïntegreerd maatschappelijk leven.

Dankzij de bouwstenen in het pedagogisch project en de specifieke ligging heeft onze school een lange traditie als leerlinggerichte en zorgzame school. Het welbevinden en de doorgroeimogelijkheden van elke individu staan centraal.

Ongeacht de achtergrond, levensbeschouwing, sociale status of schoolloopbaan, gaan we voor een warme en open schoolcultuur waarin samen leven, samen leren en wederzijds respect de pijlers zijn van ons opvoedingsproject.
Het individu staat in dit proces centraal in onze school. Het is voor ons dus erg belangrijk dat iedere leerling zichzelf kan en mag zijn, binnen het maatschappelijk aanvaardbare. Wanneer de leerling zich (tijdelijk) niet goed voelt, vangen we de leerling op via de leerlingbegeleiding en helpen hem/haar zodat hij/zij zich maximaal kan blijven ontplooien.

Het onderwijs- en opvoedingsaanbod van onze school wordt afgestemd op de problematiek van moeilijk lerende jongeren, vaak ook met opvoedingsproblemen.
Sommigen hebben een AutismeSpectrumStoornissen-diagnose (=ASS); voor deze jongeren organiseert de school in het eerste jaar een specifieke auti-klas, om de overgang van het basisonderwijs naar het secundair onderwijs vlotter te laten verlopen. Vanaf het tweede jaar worden deze jongeren via een auti-vriendelijke aanpak geïntegreerd binnen de reguliere OV3-werking van de school. Het schoolteam engageert zich dan ook om zich blijvend te professionaliseren om deze bijzondere doelgroep efficiënt te begeleiden.

BuSO De Brug Aarschot stelt een zo gericht mogelijke handelingsplanning voor elke individuele leerling op. Mits doelgerichte stageperiodes bouwt elke leerling relevante ervaring op via efficiënte begeleiding. Om de kansen naar de arbeidsmarkt toe te optimaliseren, kunnen ze een extra ABO-jaar (Alternerende Beroepsopleiding) doorlopen. Zo wordt elke jongere aangemoedigd om zich na zijn schoolcarrière staande te houden in het reguliere arbeids- en leefmilieu. Het tewerkstellingspercentage van onze uitstromers ligt dan ook hoog!
De kansen om als jongvolwassene een volwaardige partner te worden in de samenleving zijn dus erg reëel. Ook vanuit onze GOK-doelstellingen en GOK-werking willen we de drempels naar de samenleving en arbeidsmarkt nog verlagen en zo de kansen op tewerkstelling en integratie vergroten en vereenvoudigen.

We bouwen zo, samen met het ganse team van leerkrachten, paramedici, CLB, directie en ander personeel, en in overleg met ouders, voor onze leerlingen een brug naar integratie in de huidige, veeleisende samenleving.

David Patteet, directeur De Brug